De wereld van de Rotterdamse kunstenaar, 40 - Iris Woutera

In de Achtertuin aan de Rotterdamse Oostzeedijk zag ik boomstammen bewegen op de tentoonstelling The Garden Project. Althans, dat was mijn eerste indruk. De boomstammen hadden verticale lijnen die behoorlijk flexibel bleken te zijn. 

Pas later zag ik dat er een mens in die boomstam zat. Het werk ‘Deform’ is gemaakt door Iris Woutera, die in 2016 is afgestudeerd van de Gerrit Rietveld Academie. Het was haar eerste werk na haar afstuderen en tevens ook haar sleutelwerk. https://vimeo.com/166823978

Cocon

Iris Woutera, die ik spreek in Café Engels op het Rotterdamse Stationsplein: “Wat je ziet is een sculptuur in de vorm van een cocon. De  cocon is beschermend en anoniem, maar tegelijkertijd  expressief en creatief. Het gaat over mijn persoonlijke proces van student-zijn naar kunstenaar durven zijn. Het heeft veel te maken met je lichaam in de ruimte, creatieve expressiviteit en ook de relatie tussen lichaam, object en natuur. Welke plek neemt het kunstobject in? Hoe plaats je het in de wereld, wat voor effect heeft het? Dat betreft zowel materiaalgebruik (gerecycled plastic), tot de taal van de organische beweging. Deze beweging staat in contrast met plastic glimmende en harde materialen die doen denken aan commerciële luxe producten.”

Beweging

Iris’ werk gaat over beweging, verandering van vorm en menselijke ervaring in relatie tot de omgeving. Iris: “Het is mijn ervaring van de wereld, waarin alles beweegt, het leven is ongrijpbaar, maar toch kun je prachtige structuren zien in de manier waarop planten groeien, in emoties en belevenissen van mensen. Het staat voor mijn oneindige interesse in het leven, en dit vieren/ beleven met elkaar.”

Ze vindt het mooi dat iets in de tijd kan veranderen. “Het is spannend als je iets maakt en dan verrast wordt door wat er ontstaat. Je hoeft als kunstenaar niet alles van te voren bedenken, maar juist door te werken vanuit het materiaal ontdek je iets nieuws. Ik vind het daarnaast ook spannend om samen te werken met andere makers om beweging in de sculpturen te brengen. Ik werk graag samen met performers en muzikanten, ik houd van dans en geluid.”  

Weg van de ratio  

Iris zoekt ‘raakvelden’ op, zodat het kunstwerk verbinding krijgt met andere werelden. “Wat ik mooi vind is als elk mens het werk zou kunnen begrijpen, zonder een tekst met uitleg erbij. Zoals een kind  een ouder persoon iets kan vertellen. Weg van de ratio en juist gefocust op de vele andere zintuigelijke sensoren in het lichaam. Wat pikken die op die manier van de wereld op?”  

Iemand zei ooit tegen haar dat ze op moleculair niveau werkt. Dat vond ze een interessante reactie. “Ik ga inderdaad terug tot hoe iets is opgebouwd, mijn ontwerpen zijn grafische vormen die je ziet in de beginselen van de wiskunde. Het zijn universele vormen van iedereen! Ik houd van abstractie, omdat het ruimte geeft aan het publiek om het zelf te plaatsen en er eventueel een verhaal aan te verbinden. Op Deform heb ik reacties gehad zoals het is ‘een zeeannemoon’, ‘een nieuw soort Burka’, ‘een paddenstoel, bloem, planten, vissen’ of het is ‘sensueel’, ‘beangstigend’, ‘emotioneel’.  Mooi hoe zo’n abstracte vorm associaties oproept vanuit de psyche van de mensen.”  

Ze werkt veelal met plastic en textiel. Toen ze Café Engels in kwam had ze een grote tas bij zich. Toen ze die open maakte zag ik dat die vol zat met lamellen die ze had meegekregen van BSL Raambekleding om te recyclen, de achterkant was voorzien van stretchstof.  “De eerste lamellen vond ik bij het grofvuil, aan de straatkant. Ik was opzoek naar een materiaal waarbij ik lijnen organisch zou kunnen laten bewegen! Dat is volgens mij gelukt. Na de rechte lijnen, ben ik voor mijn afstuderen gedoken in cirkelvormen. Op dit moment ben ik bezig met het vormeloze!”   

Performance  

Op de Rietveld Academie maakte ze haar eerste performance. “Ik heb de studie Arts In Design gedaan met extra curriculum Live Works (beweging in de ruimte).”  

Vanaf 2015 deed ze met haar objecten ook opdrachten buiten de kunstacademie. Ze komt inmiddels op heel wat plekken. “Eind februari 2019 staan we in Parijs in Palais de Tokyo op de Fashion Week (fashion-program-deform), daarnaast sta ik op de Wereldtentoonstelling Innovative Costume Design in Moskou (https://innovativecostume.secure-platform.com/a ) en in juni sta ik op PQ (Praag Quadrennial, https://www.pq.cz/.”  

“Waar ik heel veel zin in heb is het programma City Circles Project in maart 2019. Het is een project waarin een groep makers een stedelijk onderzoek doen, en antwoord geven door middel van een kunstwerk. Dit onder begeleiding van socratische gesprekleiders, stedenplanners, mensen uit de Gemeente, lezingen door filosofen en andere designers. De bedoeling is om zoveel mogelijk bewoners van een stadsdeel te betrekken bij het traject en in dialoog te gaan. Daarom onderzoeken we een overzichtelijk stuk grond, maximaal 1 kilometer rondom het centrerende punt in Wow.Amsterdam. Het programma is geïnitieerd door Ketters&Co http://www.ketterenco.nl/city-circles/). Op 21, 22, 23 Juni is het resultaat te zien tijdens We Make The City Festival in Amsterdam.”  

In je lichaam  

In 2017 richtte ze haar eigen onderneming op. “Er zijn veel faciliteiten voor jonge makers in Nederland, dat is bijzonder! Bijvoorbeeld werk – en woonruimte, ontwikkeltrajecten en ook een bedrijfscursus die ik heb gevolgd van Cultuur&Ondernemen en de KVK. Maar de kunstsector blijft een niche, niet veel mensen hebben de producten van de kunstenaars nodig.”  

Wat ze leuk vind aan de kunst is dat zich tussen allerlei hokjes kan bewegen, “Het liefst experimenteer ik zoveel mogelijk, en geniet ik van het leven door middel van mijn kunst.”  

Tot slot wat is haar filosofie? “Ga uit je hoofd en in je lichaam, verras jezelf door te maken en te bewegen en leef het leven helemaal! Dat is mijn motto en dat moet ik soms ook echt herhalen tegen mezelf!! Want ik kan het soms wel eens vergeten, en dan zit ik teveel achter mijn computer te werken.”  

Afbeeldingen

1 – 5) screenshot uit de video Deform, artist: iris woutera, videograaf: Kyveproductions, performers: Flora Nacer, Kelly Vincent, Olga van Dijk, 6) expositie in The Citroen Garage Amsterdam, artist Iris Woutera, fotograaf: Omri Bigetz, 7 - 9) expositie The Garden Project Rotterdam, artist Iris Woutera, fotograaf Jan Arsenovic, 10) iris woutera aan het werk aan de Deform sculpturen. Foto door Boris Stapel  

https://www.iriswoutera.com/
https://www.iriswoutera.com/deform

http://www.artrotterdamweek.com/users/130/content/event/2019%20The%20Gar...
http://bit.ly/2IWuKyo

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0