De wereld van de Utrechtse kunstenaar, 13 – Zhifei Chang

Ik zag het werk van Zhifei Chang op een tentoonstelling in ‘Onbewoonde kamers’ (Uninhabited Rooms), gemodereerd door Zhanghong Liao (zie elders op deze site). Het waren kleurrijke, moderne schilderijen met details die verwezen naar oude historische verhalen. Ik wilde er meer van weten en maakte een afspraak met de kunstenaar.

Een paar weken later ben ik in Utrecht, in een tuin vol varens en bamboebomen, een Japanse esdoorn met rode bladeren, een vijver met goudvissen en kleine kikkers en een oude lindeboom naast me. De boom is 75 jaar oud, zegt Zhifei. Hij giet groene thee uit een gietijzeren pot in onze theeglazen. De thee wordt gemaakt van jonge bladeren uit zijn eigen dorp in China. In een kom staat een kleine bonsai-achtige boom. Het komt van een zaadje van de Japanse esdoorn.

Zhoukou

Zhifei Chang komt oorspronkelijk uit Zhoukou, dat centraal in China ligt. Zhifei: "Het is 600 kilometer van Beijing, dat is in Chinese termen dichtbij." De Jialu-rivier en de Shaying-rivier kruisen hier. Goederen uit de haven van Zhoukou gaan naar de Yangtze-rivier in het zuiden of de Gele Rivier meer naar het noorden. “De Gele Rivier is inderdaad geel. Dat komt omdat het water wordt gemengd met zand. Wij mensen uit dit gebied zijn ook geel.” Hij wijst met zijn arm. “God schiep de aarde en ook de mensheid. Ze schiep de eerste mens door een handvol klei te gooien. Gele klei natuurlijk. De Chinese god blijkt vrouwelijk te zijn. "Na de eerste mens heeft ze op dezelfde manier meer mensen gemaakt."

Zhifei is geboren in 1990. Op zevenjarige leeftijd ging hij naar een school die speciale aandacht besteedde aan tekenen. Op jonge leeftijd ontving hij verschillende prijzen voor zijn tekeningen en dat gaf hem veel vertrouwen. Daarna ging hij naar het Art College in Chongqing. Omdat hij zo geïnteresseerd was in fantasieverhalen over de Chinese geschiedenis, begon hij de 11e / 12e-eeuwse schilderijen van Zhang Zeduan, die huizen, rivieren en landschappen tekende en schilderde, te onderzoeken.

Tang-dynastie

Zhifei: “In mijn omgeving vestigden verschillende dynastieën zich om het land te regeren, de belangrijkste was de Tang-dynastie. De hele Chinese cultuur komt uit de Tang-dynastie. Boeddha was belangrijk, die werd geïntroduceerd door monniken uit Japan. Ze reisden heen en weer tussen Japan en China en sommigen bleven. Ze brachten teken- en schildertechnieken waarmee ze fantasierijke mythologische verhalen creëerden. ”

Zo ontstond 4000 jaar geleden het beroemde boek 'Beyond the Montain and the Sea'. Zhifei heeft zijn eigen versie gemaakt met allerlei schetsen erin. Veel monsters en fantasiedieren. Hij laat zijn boek zien. Ik zie allerlei fantasiedieren en ook een Boeddha die door draken door de lucht wordt getrokken. “Ik heb het getekend aan de kunstacademie in Chonqing. Het bestaat uit drie delen: over de mens, monsters en God. De dieren vertegenwoordigen goede en slechte karakters. Soms is een slang een god, omdat goden ook dieren kunnen zijn. '

Vijf thema's

Vijf thema's zijn belangrijk in de kunstwerken van Zhifei: natuur, mysterie, fantasie, veranderde Chinese traditie en licht. Hij ontwikkelde zijn interesse in de laatste twee thema's toen hij zijn studie vanaf 2013 voortzette buiten China, in Nederland, Italië en Peru. Hij begon ook reizen te maken, zelfs in Afrika, omdat hij gefascineerd was door verschillende culturen. Op deze manier werden zijn oude helden Zhang Zeduan en Gu Kaizhi vergezeld door Henri Rousseau, Vincent van Gogh, Joan Miró en Lin Fengmi.

“Ik werd beïnvloed door het westerse modernisme, in het bijzonder het gebruik van kleur en het licht. De aanpak in Europa en de rest van de wereld was anders, dan dat ik in China heb geleerd. Je volgde niet alleen de oude meesters, nee, het idee was dat je jezelf moest ontdekken. En toen ik mezelf ontdekte, kwam ik terug bij de klassieke Chinese fantasieverhalen. Blijkbaar zat het in mijn bloed. ”

Sleutelwerken

Heeft hij sleutelwerken en, zo ja, kan hij zeggen welke dit zijn? Zhifei heeft vijf werken die sleutelwerken kunnen worden genoemd, zegt hij. We gaan deze werken nader bekijken. In ‘Flamingo's, aap en gemaskerd monster’, dat zich in zijn galerie in Beijing bevindt, zien we een vijver in een berglandschap vol met (fantasie) dieren. De kleuren zijn uitgesproken en helder. De felle kleuren zijn er om de slechte elementen te neutraliseren, zegt hij.

In ‘Under the black sky’, gemengd materiaal op papier, domineren de kleuren geel, groen en paars. Het is een verdere ontwikkeling van zijn magisch realisme. Er wordt een Chinees mythologisch verhaal met moderne figuren afgebeeld. "Ik gebruikte eenvoudige kleuren om eenvoud in de afbeelding te hebben en ik gebruikte inkt om het oude uit te drukken." ‘Metamorphose’ is een abstracter werk. Hij gebruikte krijt en acryl op rijstpapier. Veel details van de vormen zijn eenvoudig. "Zo creëerde ik meer magie en minder realisme."

Sleutelwerk nr. 4 is ‘Casablanca’. Hij reisde ooit naar deze stad. Ik zie veel katten en katachtigen (tijgers), planten en vogels in de kleuren zwart / wit, geel en blauw. “In Chinese boeddhistisch verhalen zijn mensen soms vermomd als kat. De kleuren brengen het geheel bij elkaar. Met  eenvoudige vormen vereenvoudig ik alle details.” Sleutelwerk nr. 5, 'Empty'  is het meest ‘Europese’ werk. In felle kleuren zien we een collage van verhaalelementen: een berglandschap, een kat, een Boeddha-figuur, bomen, bloemen en varens. Het laat de gang van het vertellen van Chinese verhalen naar abstract werk zien. “Details en eenvoudige vormen zijn er nog steeds. De kleur heeft echter meer betekenis dan voorheen. Ik gebruikte een combinatie van canvas en rijstpapier om een balans te vinden tussen het moderne en het traditionele Chinese. ”

Terug naar Nederland

Na zijn academisch jaar in 2013 in Utrecht, keerde Zhifei terug naar China, waar hij zich vestigde als onafhankelijk kunstenaar en illustrator. Hij maakte illustraties voor labels, merken en kleding. Tegelijkertijd maakte hij zijn eigen kunstwerken. In 2015 kwam hij een Duitse kunstenaar tegen, Charlotte. Hij werd haar assistent en ze leerde hem alles over hoe galeries functioneerden.

Zhifei vond Beijing druk en hectisch, de onstabiele situatie van zijn studio's maakte hem onzeker, hij had moeite zich te concentreren op het creëren van nieuw werk. Daarom verhuisde hij naar het huis waar hij nu in Utrecht woont, waar hij gericht kan werken. Elk jaar is hij 8 maanden in Nederland en 4 maanden in China, waar hij permanent samenwerkt met een galerie in Beijing. De galerie verwacht elk jaar een aantal werken van hem. Het is een beroemde galerij, ook Ai Weiwei is een van de kunstenaars. Er is een aantal verzamelaars over de hele wereld die het werk van Zhifei koopt. Naast een studio in Nederland vond hij een studio in Barcelona. Hij gaat daar in oktober (voor een maand). "Het licht is daar anders, dat beïnvloedt het werk dat ik daar maak."

Werkruimte

We gaan naar zijn werkruimte. Op de veranda die grenst aan de tuin, heeft hij een grote lange tafel waaraan hij veel werk maakt. Ik zie een verfdoos met echte Chinese verf en een glazen pot met veel penselen. Rechts in een kast staat een Afrikaans beeld dat hij op een van zijn reizen meenam. We gaan de kamer binnen. Hij maakt zijn werken met grote afmetingen op de grond. Een grote Boeddha hangt aan de muur boven de schoorsteenmantel. Er zijn ook felgekleurde bloemenschilderijen waarin Chinese elementen zijn ondergebracht, deels gemaakt van zijdepapier en rijstpapier. Ik zie grote rollen zijde en rijstpapier. In de voorkamer zie ik een traditioneel werk dat een heel oud verhaal vertelt.

Tot slot: heeft hij een filosofisch laatste woord? Zhifei: “Wat zowel mijn illustraties als mijzelf inspireert en beïnvloedt, is mysterie en fantasie. Ik ben gefascineerd door de natuur, de zuiverheid van de vormen en de zonneschijn van het licht. Wanneer ik een tekening af heb, inspireert dit me om een andere te maken. “

Afbeeldingen

1) birds 60 x 42cm acrylic on canvas 2015, 2) under the black sky, mixed material on paper,  2017, 3) animals hiding behind human masks, 4) by tell, 50 x 50 cm acrylic on canvas,  2015, 5) Casablanca, 155 x 55 cm, acrylic on canvas, 2017, 6) empty, 7) flamingos, ape and masked monster, 50 x 50 cm, acrylic on canvas, 2015, 8) flowers in the garden, work Zhifei, 10) metamorphose, 136 x 68 cm, mixed material on paper, 2016, 11) Protea, 118 x 84 cm, mixed material on paper, 2015, 12) underful, 50 x 50 cm, acrylic on canvas, 2015, 13) Untitled, 14) 14, portret Zhifei    

http://www.zhifeichang.net/

http://bit.ly/2lB3NsA

 

 

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0