Left Gallery uit Berlijn in Stroom Den Haag

Stroom Den Haag stelt haar tentoonstellingsruimte beschikbaar aan een internationale kunstorganisatie. Dat gebeurt drie keer per jaar onder het motto ‘Our House, Your Home’. Ik was afgelopen zaterdag bij de opening van de tentoonstelling van de tweede gast. Die kwam uit Berlijn. Het was de Left Gallery die onder leiding staat van de Nederlander Harm van den Dorpel.

Je moet bij de werken van de Left Gallery niet denken in fysieke termen, alles zit in the cloud. Er zitten veel leuke dingen tussen, maar als je uit de cloud bent is het kunstwerk weg (voor jou althans). Het blijft natuurlijk wel in de cloud en als je betaalt kun je er nog een keer kennis van nemen.    

Downloadbare objecten

De gallery is een online platform dat kunstwerken produceert en verkoopt als downloadbare objecten. Deze objecten zijn beschikbaar in beperkte oplages, en kunnen worden aangekocht. Kopers die een werk hebben aangeschaft ontvangen een cryptografisch 'token' als bewijs van eigendom. In rite of access creëren deze 'tokens' tevens de voorwaarden waarop het publiek toegang kan krijgen tot de tentoongestelde werken.  

De betrokkenheid van bezoekers, bijvoorbeeld via aankopen of via activiteiten op social media, werkt als een kredietstroom, die de werken zichtbaar houdt. Volg de Gallery op twitter en de tijd dat de werken zichtbaar zijn neemt toe; 'unlike' left gallery op social media, en de toegang tot de werken kan worden geweigerd. Een aankoop via de Gallery, waar ook ter wereld, maakt dat er meer werken te zien zijn in de tentoonstelling bij Stroom. Zolang er voldoende krediet is, hebben bezoekers toegang tot alle werken binnen het project.  

Poetry artiest  

Een van de interessante werken was van de poetry artiest William Habib Kherbek, die op basis van poëzieregels of zelfs domme of beledigende teksten in de openbare ruimte (die hij op de foto had vastgelegd) poëzie ging maken. De oorspronkelijke tekst was rechts in beeld, zijn poëzie links. Het bleek een stroom van snel wisselende poëtische teksten op te leveren. In een ander werk was het hele computeralfabet gekoppeld aan beelden. Het leverde op het scherm rechts een stroom van kunstwerken en alledaagse foto’s op, terwijl links de cursor zich snel door het alfabet bewoog.   

Een paar jaar geleden heb ik op de site ook enige digitale kunstenaars gezet (zie de links op de site Ifthenisnow rechts), maar de Left Gallery was weer een paar stapjes verder. Niet vreemd natuurlijk in de snel voortschrijdende digitale wereld.   

Toegankelijkheid van kunst  

De Left Gallery onderzoekt de toegankelijkheid van publieke kunst door op een andere manier naar het begrip ‘eigendom’ te kijken. Door de kunstmatige schaarste van de objecten in hun eigen portfolio te garanderen, legt de Gallery bloot hoe de toegankelijkheid van kunst aan allerlei onzichtbare codes gebonden is. Door een model voor te stellen dat het eigendom van kunstwerken democratiseert, werkt de tentoonstelling in Den Haag als een ‘serveersuggestie’, die laat zien hoe de werken na aankoop kunnen worden geïnstalleerd. Maar het blijft allemaal wel online. 

De objecten in de rite of access vertegenwoordigen een deel van de portfolio van de Left Gallery, aangevuld met nieuwe werken die in opdracht van dit project zijn gemaakt. De werken variëren van screensavers, een vluchtsimulator tot e-boeken, een wekker, apps en een AI-assistent. Met bijdragen van: William Habib Kherbek, Margarethe Kollmer, Ryan Kuo, Dorine van Meel, Viktor Timofeev, Adriana Ramic, Harm van den Dorpel, Laurel Schwulst, Micah Schippa, Aarati Akkapedi, Simon Denny en anderen. De curatoren van rite of access zijn; Harm van den Dorpel, Emer M. Grant, en Lua Vollaard.   

https://www.stroom.nl/
https://left.gallery

Datum:
7 september 2019 / 20 oktober 2019
Type activiteit:

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0