American Neon Signs van Toon Michiels in Nederlands Fotomuseum

Met de tentoonstelling Amerian Neon Signs by Day & Night brengt het Nederlands Fotomuseum een hommage aan Toon Michiels (1950-2015).

Tijdens de perspresentatie vertelde zijn agente Christien Bakx: “Het begon in de jaren zeventig. Hij kreeg een fascinatie voor Amerika en met name het reizen door Amerika. Aldaar huurde hij een auto en ontdekte hét symbool van Amerika: het Motel. En meer precies de Neon Signs die Motels, en ook Hotels en Restaurants hadden geplaatst om de voorbijrijdende automobilist te verleiden tot een stop. Hij maakte er ‘dubbelfoto’s’ van: een bij dag en een bij nacht.”

On the road

Toon Michiels, de Bossche fotograaf, hield veel van muziek, hoorden we van Bakx. “Als kind had hij ongeluk. Als gevolg daarvan zag hij vele jaren dubbel. Misschien wel een verklaring voor die dubbelfoto’s. Pas tien, vijftien jaar later is hij eraan geopereerd en is het defect opgelost. Toen ging hij op zoek naar woordbeelden. ”

Zoiets als een Neon Sign bestond niet in Europa. In de ogen van de Europeaan symboliseerden zij een typisch Amerikaans gevoel van vrijheid, de autocultuur en ‘het onderweg zijn’ in het open en uitgestrekte landschap van het Amerikaanse westen. Hun grote letters en speelse ontwerp interesseerden Michiels mede door zijn professionele achtergrond als grafisch ontwerper.

Vaak leken de neons futuristische bouwsels, meestal gemaakt tijdens de hoogtijdagen van de Amerikaanse ruimtevaart. Zij maakten een vrolijke en vrije indruk en verwezen naar talloze begrippen uit de populaire cultuur van het Amerikaanse westen, zoals palmbomen, cactussen en cowboys.

Bakens van licht

’s Nachts waren de neon signs nog spectaculairder. Stralend tegen een donkere hemel vormden ze grote bakens van licht. Michiels besloot ze systematisch te fotograferen, eenmaal overdag en eenmaal ’s nachts, frontaal en vanuit hetzelfde standpunt. Een selectie werd in 1980 gepubliceerd in American Neon Signs by Day & Night.

Het werk van Toon Michiels is uniek in de geschiedenis van de fotografie. Het combineert allerlei interessante dwarsverbanden met het werk van andere kunstenaars en fotografen in de jaren zeventig: de systematiek van de conceptuele kunst en de minimal art, de vroege artistieke kleurenfotografie en de belangstelling voor populaire cultuur. Meer dan 35 jaar later wordt het werk van Michiels herontdekt en in Nederland en daarbuiten getoond.

Zeldzame mensen

Toon Michiels werd in 1950 geboren in Boxtel en studeerde af als grafisch ontwerper en fotograaf aan de Academie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch. Hij verwierf bekendheid met het fotoboek Zeldzame mensen (1974), waarin hij een hoogbejaard boerenechtpaar, wonend nabij het Brabantse Liempde, vastlegde.

Hierna reisde hij vele keren naar Amerika waar hij lange roadtrips maakte en werkte aan zijn fotoserie over de neon signs. 35 jaar later kreeg hij er internationale erkenning voor, onder andere op een presentatie op het internationale fotofestival Les Rencontres d’Arles. In de jaren tachtig ontwikkelde hij zich tot een gedreven landschapsfotograaf waarbij zijn fascinatie voor woordbeelden, gevonden teksten in het landschap tot uiting kwam.

Datum:
24 januari 2016 / 1 mei 2016
Type activiteit:

Tags

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0