De wereld van de Amsterdamse kunstenaar, 46 - Hans Talsma

In de MLB Galerie is de tentoonstelling ‘Kleur is Theatraal’ met werk van Hans Talsma te zien. We zien personen en taferelen in een theatrale setting. Het komt met name tot uiting in de kleurkeuze, vandaar de titel van de tentoonstelling.

Ik spreek Hans Talsma op de tentoonstelling. Er klinkt operamuziek. Het blijkt Der Fliegende Holländer van Richard Wagner te zijn. Hans Talsma  is een operaliefhebber die graag in de Stopera en het Concertgebouw komt, vertelt hij. “Alhoewel, vroeger meer dan nu.” In al zijn werk op de tentoonstelling staat het drama centraal. Of het nu om operazangers, dirigenten, rechters of grafdelvers gaat, er is altijd een bepaalde houding van de geportretteerden te zien met een zekere zwaarte, oftewel drama.

Theatrale onderwerpen

De gezichten zijn oningevuld: je ziet de contouren, maar geen neus, ogen, oren etc. Alles neergezet met een grote kwast. “Het is inderdaad breed en pasteus. Soms schilder ik over oude stukken heen, Als je goed kijkt, zie je dat.” De beelden komen vanuit zijn onderbewuste, zegt Talsma.Veelal kies ik voor theatrale onderwerpen die een diepe indruk op me hebben gemaakt. Een psycholoog zei me ooit dat mensen als operazangers, dirigenten en doodgravers wat narcistische persoonlijkheden zijn. Ze denken vaak door God gezonden te zijn, immers ….!”

Hij denkt niet dat dit ook iets met zijn eigen persoonlijkheid te maken heeft. “De door mij afgebeelde mensen zijn vaak karakteristiek in houding, gebaar en gedrag. Ik probeer ervoor te zorgen dat de dramatiek in mijn werk er niet te dik bovenop ligt, de beschouwer zich als het ware als een voyeur waant.”

Roden, blauwen en gelen

Roden, blauwen en gelen zijn dominerende kleuren. “Ik kies voor afwisseling van warme en koude tinten, maar zwart wordt geëlimineerd! Geen extreme tinten die mijn werk zouden kunnen vertroebelen. Het leven heeft kleur en de witten kunnen het verhevigen of contrastrijk maken, maar de zwarten laat ik afwezig.”

Gevraagd naar een sleutelwerk wijst hij naar twee Dirigentenportretten, ‘Dirigent 1’ en ‘Dirigent 2’. Blauw en geel domineren. Er is een beetje groen. Je ziet de dirigent in actie, in een karakteristieke houding. En verder het schilderij ‘Rechtbank’ (2004). We zien de brede donkergroene rug van een beklaagde met zijn advocaat naast zich. Hij betuigt spijt. Dan zie je aan  heel zijn houding. Een ander sleutelwerk is ‘Het overleg’ (1984). De diverse partijen in een rechtszaak beraden zich. Er zijn meer tinten, vooral rood en geel. “Dat was mijn kleurstelling van die tijd, tegenwoordig is het wat sprekender.”

Kerkhoven

Hans Talsma heeft duidelijk iets met muziek, is dat ook het geval met de rechtbank en de begrafenis? Hij is inderdaad wel eens met de rechtbank in aanraking gekomen, zij het lang geleden, in 1984. “Een toenmalig huisgenoot bestelde bij postorderbedrijf op mijn naam spullen. Hij betaalde mij niet terug. Ik kon ook niet betalen. Ik kreeg een dagvaarding. Het kwam voor de rechter. Uiteindelijk is de zaak geseponeerd.”

En met begrafenissen? “Dat fascineert mij inderdaad. Kerkhoven vind ik leuk. Maar het is vooral het onderbewustzijn dat opspeelt. An sich heb ik verder niet veel met begrafenissen. Het is ook niet echt religieus geïnspireerd. Toen ik opgroeide in een Fries dorp, ging ik wel naar een Zondagsschool. Maar dat was het dan ook zo’n beetje.”

Paul Cézanne

Hans Talsma begon als kind al te schilderen. Het kunstenaarschap voelde voor hem als een roeping. Hij volgde de Academie voor Beeldende Vorming in Amsterdam, de lerarenopleiding. Hij kreeg er les van onder andere Erik de Nie en Jaap Ploos van Amstel. In 1984 studeerde hij af. Daarna studeerde hij enkele jaren Kunstgeschiedenis bij de UvA. Met zijn werk wil hij zichzelf tot uitdrukking brengen en iets eeuwigs maken. “Misschien is het een methode om dichter bij mezelf te komen of om mezelf superieur te voelen. Ik heb het gevoel wanneer ik een schilderij heb gemaakt of goed heb afgerond dat mijn overwicht over de omgeving beter is.”

De wortels van zijn werk legt Talsma bij Paul Cézanne die hij vurig bewondert vanwege zijn `dualisme tussen objectiviteit en subjectiviteit’. Hans Talsma exposeerde zijn werk eerder sinds 1990 op tal van plekken in heel Nederland.

Afbeeldingen

1) Dirigent V, 2) Dirigent II, 3) Flute player, 4) Violin players, 5) Tenor IV, 6) Opera II, 7) Almaviva I, 8) Courtroom 3, 9) Defendent 1, 10) Grave bearers III, 11) Farewell, 12) Farewell II, 13) Farewell II, 14) Hans Talsma

http://www.mlbgalerie.nl/
http://hanstalsma.nl/

 

 

 

 

Circa:
Nee

Reageren

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aantal stemmen: 0