Foodies
Introduction
Bewust eten
Weet wat je eet? De vraag die ons de laatste decennia steeds meer is gaan bezighouden. We vragen ons niet alleen af waar en door wie ons voedsel is geproduceerd, maar ook onder welke omstandigheden en wat de impact daarvan op de natuur is geweest. We willen ook het liefst voedsel dat gezonde eigenschappen heeft en nog mooier is het als het ook lokaal geproduceerd is. Herkomst is hot! De streekproductenmarkten en food festivals schieten als paddenstoelen uit de grond. We eten en drinken bewuster. Echt een trend van de eenentwintigste eeuw zo lijkt het; een nieuwe revolutie van onze eetcultuur. Wie weet wel een trend die bij kan dragen aan het behoud van al dit heerlijks voor toekomstige generaties.
De nieuwe lekkerbekken
De eenentwintigste eeuw het tijdperk van de smaak? Inderdaad als je kijkt naar de aandacht die we tegenwoordig besteden aan ons eten. Streekmarkten en Food-festivals groeien als kool. Zo beleefde Salon du Chocolat in Parijs dit jaar zijn twintigste jubileum en druk dat het er was. Op steeds meer plaatsen in de wereld van Moskou tot Tokyo vindt dit jaarlijkse chocolade- en smaakfestijn navolging. Van jong tot oud zijn we geïnteresseerd in voedsel, herkomst en nieuwe smaken. Zelf bonbons maken is net zo hip als het brouwen van bier, en aan vele andere bekende en onbekende voedingsmiddelen valt nog zoveel meer te beleven!
Streekmarkten
Je ziet ze tegenwoordig in bijna iedere stad of streek, warenmarkten met lokale en kleinschalig geproduceerde producten. Producenten uit de omgeving komen met hun zelf gekweekte, verbouwde of gemaakte producten naar het centrale marktplein. De moderne Foodie, die geïnteresseerd is in het verhaal achter zijn eten komt hier heerlijk op zaterdagmiddag rond struinen om de originele geuren en kleuren van al dat lekkers in zich op te nemen. Het kopen van lokaal geproduceerde producten is absoluut geen teken van armoede, eerder een teken van luxe en passend bij onze veranderende eetcultuur. Streekmarkten zijn bij uitstek een uitvloeisel van deze eetcultuur, waarin de herkomst van ons voedsel de boventoon voert.
Aandacht voor herkomst en achtergronden voedsel is in. Trend zichtbaar in streekmarkten, Fine Flavor koffie, thee, chocolade, Fair Trade en duurzaamheid.